Women's Education- S. Radhakrishnan | Lesson- 6 Prose|| Class- 12 English|| UP-BOARD|| LearnTopicWise
Women's Education- S. Radhakrishnan
About The Author-
Dr. S. Radhakrishnan, the second president of free India, was born in 1889. He was a great philosopher and statesman. He was also an effective speaker and voluminous writer. some of his famous books are- 'Indian Philosophy', 'Hindu View of Life', Eastern Relation and western Thought', and 'Philosophy of Upnishads', He died in 1975.
เคธ्เคตเคคंเคค्เคฐ เคญाเคฐเคค เคे เคฆूเคธเคฐे เคฐाเคท्เค्เคฐเคชเคคि เคกॉ। เคเคธ। เคฐाเคงाเคृเคท्เคฃเคจ เคा เคเคจ्เคฎ 1889 เคฎें เคนुเค เคฅा। เคตे เคเค เคฎเคนाเคจ เคฆाเคฐ्เคถเคจिเค เคเคฐ เคฐाเคเคจेเคคा เคฅे। เคตे เคเค เคช्เคฐเคญाเคตी เคตเค्เคคा เคเคฐ เคช्เคฐเคเคฐ เคฒेเคเค เคญी เคฅे। เคเคจเคी เคुเค เคช्เคฐเคธिเคฆ्เคง เคชुเคธ्เคคเคें เคนैं- 'เคंเคกिเคฏเคจ เคซिเคฒॉเคธเคซी', 'เคนिंเคฆू เคต्เคฏू เคเคซ เคฒाเคเคซ', เคเคธ्เคเคฐ्เคจ เคฐिเคฒेเคถเคจ เคเคฐ เคตेเคธ्เคเคฐ्เคจ เคฅॉเค्เคธ 'เคเคฐ' เคซिเคฒॉเคธเคซी เคเคซ เคเคชเคจिเคทเคฆ ', 1975 เคฎें เคเคจเคी เคฎृเคค्เคฏु เคนो เคเค।
*****
About The Lesson-
'Women's Education' has been selected from the book 'True Knowledge' which was published in 1970. It deals with the education of women in India.
'เคฎเคนिเคฒा เคถिเค्เคทा' เคो 'เคธเค्เคा เค्เคाเคจ' เคชुเคธ्เคคเค เคธे เคुเคจा เคเคฏा เคนै เคो 1970 เคฎें เคช्เคฐเคाเคถिเคค เคนुเค เคฅी। เคฏเคน เคญाเคฐเคค เคฎें เคฎเคนिเคฒाเคं เคी เคถिเค्เคทा เคธे เคธंเคฌंเคงिเคค เคนै।
*****
Para- 1:
You are living in an age when there are great opportunities for women in social work, public life, and administration. Society requires women of disciplined minds and restrained manners. Whatever line of work you undertake, you should bring to it an honest, disciplined mind) You will then succeed and have the joy of your work.เคเคช เคฒोเค เคเคธे เคฏुเค เคฎें เคฐเคน เคฐเคนे เคนैं เคिเคธเคฎें เคฎเคนिเคฒाเคं เคो เคธाเคฎाเคिเค เคाเคฐ्เคฏ , เคธाเคฐ्เคตเคเคจिเค เคीเคตเคจ เคคเคฅा เคช्เคฐเคถाเคธเคจ เคนेเคคु เคฎเคนाเคจ เค
เคตเคธเคฐ เคนैं । เคธเคฎाเค , เค
เคจुเคถाเคธिเคค เคฎเคธ्เคคिเคท्เค เคคเคฅा เคฎเคฐ्เคฏाเคฆिเคค เคต्เคฏเคตเคนाเคฐों เคी เคฎเคนिเคฒाเคं เคी เคाเคฎเคจा เคเคฐเคคा เคนै । เคเคช เคिเคธ เคिเคธी เคญी เคाเคฐ्เคฏ เคฐेเคा เคो เค
เคชเคจाเคคे เคนैं เคเคชเคो เคเคธเคฎें เคเค เคเคฎाเคจเคฆाเคฐ เคเคฐ เค
เคจुเคถाเคธिเคค เคฎเคธ्เคคिเคท्เค เคฒเคाเคจा เคाเคนिเค । เคคเคฌ เคเคชเคो เคธเคซเคฒเคคा เคเคฐ เค
เคชเคจे เคाเคฎ เคा เคเคจเคจ्เคฆ เคช्เคฐाเคช्เคค เคนोเคा ।
Para- 2:
Actually, in our country, education so far as girls' education is concerned is not widespread enough. So every institution which contributes to the education of girls is worthy of recognition and encouragement. But I am anxious that the kind of education that is imparted must not only be broad but should also be deep. We are lacking in depth. We may become learned and skilled, but if we do not have some kind of purpose in our life, our lives themselves become blind, blundering, and bitter. The Gita says vyavasayatmika buddhir ekeha. For a truly cultured mind, there is a single-mindedness, a dedication to a single purpose. For the uncultured mind, the whole life is scattered in many directions-bahusakha hyanantascta. Therefore it is essential that the education which you acquire in these institutions should give you not merely learning and skill but endow you with a definite purpose in life. What that purpose is, you have to define for yourselves. It is said vidya gives you Viveka, vimarsarupini vidya gives you a sense of what is right and helps you to avoid what is wrong. You must try, therefore, to find out wihat required of you in this generation. A purpose which held good centuries ago may not hold good today in view of the rapidly changing conditions of our country and of the world. So the purpose which you adopt in your life must be adapted to the relevant needs of the present generation.
Para- 2:
Actually, in our country, education so far as girls' education is concerned is not widespread enough. So every institution which contributes to the education of girls is worthy of recognition and encouragement. But I am anxious that the kind of education that is imparted must not only be broad but should also be deep. We are lacking in depth. We may become learned and skilled, but if we do not have some kind of purpose in our life, our lives themselves become blind, blundering, and bitter. The Gita says vyavasayatmika buddhir ekeha. For a truly cultured mind, there is a single-mindedness, a dedication to a single purpose. For the uncultured mind, the whole life is scattered in many directions-bahusakha hyanantascta. Therefore it is essential that the education which you acquire in these institutions should give you not merely learning and skill but endow you with a definite purpose in life. What that purpose is, you have to define for yourselves. It is said vidya gives you Viveka, vimarsarupini vidya gives you a sense of what is right and helps you to avoid what is wrong. You must try, therefore, to find out wihat required of you in this generation. A purpose which held good centuries ago may not hold good today in view of the rapidly changing conditions of our country and of the world. So the purpose which you adopt in your life must be adapted to the relevant needs of the present generation.
เคตाเคธ्เคคเคต เคฎें เคนเคฎाเคฐे เคฆेเคถ เคฎें เคถिเค्เคทा , เคเคนाँ เคคเค เคि เคฌाเคฒिเคाเคं เคी เคถिเค्เคทा เคा เคธเคฎ्เคฌเคจ्เคง เคนै , เคชเคฐ्เคฏाเคช्เคค เคฐूเคช เคธे เคช्เคฐเคธाเคฐिเคค เคจเคนीं เคนै । เคเคธ เคाเคฐเคฃ เคตเคน เคช्เคฐเคค्เคฏेเค เคธंเคธ्เคฅा , เคो เคฌाเคฒिเคाเคं เคी เคถिเค्เคทा เคฎें เคฏोเคเคฆाเคจ เคฆेเคคी เคนै , เคฎाเคจ्เคฏเคคा เคเคตं เคเคค्เคธाเคนเคตเคฐ्เคฆ्เคงเคจ เคी เคชाเคค्เคฐ เคนै । เคिเคจ्เคคु เคฎुเคे เคฏเคน เคिเคจ्เคคा เคนै เคि เคिเคธ เคช्เคฐเคाเคฐ เคी เคถिเค्เคทा เคฆी เคाเคคी เคนै เคตเคน เคेเคตเคฒ เคตिเคธ्เคคृเคค เคนी เคจเคนीं เค
เคชिเคคु เคเคนเคฐी เคญी เคนोเคจी เคाเคนिเค । เคนเคฎเคฎें เคเคนเคฐाเค เคी เคเคฎी เคนै । เคนเคฎ เคตिเคฆ्เคตाเคจ เคคเคฅा เคुเคถเคฒ เคญเคฒे เคนी เคฌเคจ เคाเคं เคिเคจ्เคคु เคฏเคฆि เคนเคฎाเคฐे เคीเคตเคจ เคฎें เคिเคธी เคช्เคฐเคाเคฐ เคा เคเคฆ्เคฆेเคถ्เคฏ เคจเคนीं เคนै เคคो เคนเคฎाเคฐे เคीเคตเคจ เคธ्เคตเคฏं เคนी เค
เคจ्เคง เคाเคฐเคชूเคฐ्เคฃ , เคญเคฏंเคเคฐ เคญूเคฒों เคตाเคฒे เคเคตं เคเคु เคฌเคจ เคाเคंเคे । เคीเคคा เคเคนเคคी เคนै : เคต्เคฏाเคตเคธाเคฏाเคค्เคฎिเคा เคฌुเคฆ्เคงिเคเคेเคน " เคจिเคถ्เคเคฏाเคค्เคฎเค เคฌुเคฆ्เคงि เคเค เคนी เคนै । " เคตाเคธ्เคคเคตिเค เคฐूเคช เคฎें เคเค เคธुเคธंเคธ्เคृเคค เคฎเคธ्เคคिเคท्เค เคฎें เคเคाเค्เคฐเคคा เคคเคฅा เคเค เคเคाเคी เคเคฆ्เคฆेเคถ्เคฏ เคे เคช्เคฐเคคि เคญเค्เคคिเคชूเคฐ्เคฃ เคธเคฎเคฐ्เคชเคฃ เคนोเคคा เคนै เค
เคธंเคธ्เคृเคค เคฎเคจ เคे เคฒिเค เคธाเคฐा เคीเคตเคจ เค
เคจेเค เคฆिเคถाเคं เคฎें เคฌिเคเคฐा เคนुเค เคนोเคคा เคนै - เคฌเคนुเคถाเคा เคน्เคฏเคจเคจ्เคคाเคถ्เค । เค
เคคः เคฏเคน เคเคตเคถ्เคฏเค เคนै เคि เคो เคถिเค्เคทा เคเคช เคฒोเคों เคो เคเคจ เคธंเคธ्เคฅाเคं เคฎें เคฎिเคฒเคคी เคนै เคเคธเคธे เคเคชเคो เคจ เคेเคตเคฒ เคตिเคฆ्เคตเคคा เคเคตं เคौเคถเคฒ เคฎिเคฒे เค
เคชिเคคु เคเคธเคธे เคเคชเคो เคीเคตเคจ เคा เคเค เคจिเคถ्เคिเคค เคเคฆ्เคฆेเคถ्เคฏ เคฎिเคฒे । เคตเคน เคเคฆ्เคฆेเคถ्เคฏ เค्เคฏा เคนै เคฏเคน เคเคชเคो เค
เคชเคจे เคเคช เคชเคฐिเคญाเคทिเคค เคเคฐเคจा เคนै । เคเคนा เคाเคคा เคนै เคि เคตिเคฆ्เคฏा เคตिเคตेเค เคฆेเคคी เคนै , เคตिเคฎเคฐ्เคทเคฐूเคชिเคฃी เคตिเคฆ्เคฏा เคเคชเคो เค्เคाเคจ เคฆेเคคी เคนै เคि เค
เค्เคा เค्เคฏा เคนै เคเคฐ เคो เคฌुเคฐा เคนै เคเคธเคธे เคฌเคเคจे เคฎें เคธเคนाเคฏเคคा เคฆेเคคी เคนै । เคเคธเคฒिเค เคเคชเคो เคฏเคน เคाเคจ เคฒेเคจे เคी เค
เคตเคถ्เคฏ เคेเคท्เคा เคเคฐเคจी เคाเคนिเค เคि เคเคธ เคชीเคข़ी เคฎें เคเคชเคธे เค्เคฏा เคाเคนा เคเคฏा เคนै । เค
เคชเคจे เคฆेเคถ เคเคตं เคธंเคธाเคฐ เคी เคฆ्เคฐुเคคเคเคคि เคธे เคฌเคฆเคฒเคคी เคนुเค เคฆเคถाเคं เคो เคฆृเคท्เคि เคฎें เคฐเคเคคे เคนुเค เคเค เคเคฆ्เคฆेเคถ्เคฏ เคो เคถเคคाเคฌ्เคฆिเคฏों เคชूเคฐ्เคต เค
เค्เคा เคฎाเคจा เคเคฏा เคฅा , เคเค เค
เค्เคा เคจเคนीं เคญी เคฎाเคจा เคा เคธเคเคคा เคนै । เคเคธเคฒिเคฏे เคो เคญी เคเคฆ्เคฆेเคถ्เคฏ เคเคช เค
เคชเคจे เคीเคตเคจ เคฎें เค
เคชเคจाเคจे เคा เคฐเคนे เคนों เคเคธे เคตเคฐ्เคคเคฎाเคจ เคชीเคข़ी เคธे เคธเคฎ्เคฌเคจ्เคงिเคค เคเคตเคถ्เคฏเคเคคाเคं เคे เค
เคจुเคฐूเคช เค
เคชเคจाเคฏा เคाเคจा เคाเคนिเค ।
Para- 4:
Every time we start, we use our hymns and end with saying santih, santih, santih. The teacher and the pupils are expected to avoid hating each other.
Para- 4:
Every time we start, we use our hymns and end with saying santih, santih, santih. The teacher and the pupils are expected to avoid hating each other.
เคช्เคฐเคค्เคฏेเค เคฌाเคฐ เคเคฌ เคนเคฎ ( เคोเค เคाเคฐ्เคฏ ) เคเคฐเคฎ्เคญ เคเคฐเคคे เคนैं เคคो เคนเคฎ เคเคถ्เคตเคฐ เคी เคช्เคฐाเคฐ्เคฅเคจा เคเคฐเคคे เคนैं เคเคฐ เคฏเคน เคเคนเคคे เคนुเค เคธเคฎाเคช्เคค เคเคฐเคคे เคนैं - เคถांเคคिः , เคถांเคคिः เคถांเคคिः । เคुเคฐु เคเคตं เคถिเคท्เคฏों เคธे เค
เคชेเค्เคทा เคी เคाเคคी เคนै เคि เคตे เคเค - เคฆूเคธเคฐे เคे เคช्เคฐเคคि เคृเคฃा เคธे เคฌเคเคคे เคฐเคนेंเคे ।
Para- 5:
Compassion, Daya, is the quality which is more characteristic of women than of men. I read recently a book that speaks about the decline of womanhood and says that this is so because there is a decline in compassion. In other words, the natural quality of women is compassion. If you do not have compassion, you are not human. It is, therefore, essential for every human being to develop the quality of considerateness, kindness, and compassion. Without these qualities, we are only human animals, Narapasu, not more than that.
Para- 5:
Compassion, Daya, is the quality which is more characteristic of women than of men. I read recently a book that speaks about the decline of womanhood and says that this is so because there is a decline in compassion. In other words, the natural quality of women is compassion. If you do not have compassion, you are not human. It is, therefore, essential for every human being to develop the quality of considerateness, kindness, and compassion. Without these qualities, we are only human animals, Narapasu, not more than that.
เคฆเคฏा เคเค เคเคธा เคुเคฃ เคนै เคो เคชुเคฐुเคทों เคी เค
เคชेเค्เคทा เคฎเคนिเคฒाเคं เคฎें เคตिเคถेเคท เคฐूเคช เคธे เคนोเคคा । เค
เคญी เคนाเคฒ เคนी เคฎें เคฎैंเคจे เคเค เคชुเคธ्เคคเค เคชเคข़ी เคो เคธ्เคค्เคฐीเคค्เคต เคे เคน्เคฐाเคธ เคे เคฌाเคฐे เคฎें เคฌเคคाเคคी เคนै เคคเคฅा เคเคนเคคी เคนै เคि เคฏเคน เคเคธเคฒिเค เคนै เค्เคฏोंเคि เคฆเคฏा เคा เคน्เคฐाเคธ เคนुเค เคนै । เคฆूเคธเคฐे เคถเคฌ्เคฆों เคฎें เคธ्เคค्เคฐी เคा เคธ्เคตाเคญाเคตिเค เคुเคฃ เคฆเคฏा เคนै । เคฏเคฆि เคเคช เคฎें เคฆเคฏा เคจเคนीं เคนै เคคो เคเคช เคฎाเคจเคต เคจเคนीं เคนै । เคเคธเคฒिเค เคช्เคฐเคค्เคฏेเค เคช्เคฐाเคฃी เคे เคฒिเค เค
เค्เคी เคฌाเคคों เคा เคเคตं เคฆूเคธเคฐों เคे เคช्เคฐเคคि เคธเคนाเคจुเคญूเคคि เคी เคญाเคตเคจा เคเคตं เคฆเคฏा เคा เคตिเคाเคธ เคเคฐเคจा เคเคตเคถ्เคฏเค เคนै । เคเคจ เคुเคฃों เคे เค
เคญाเคต เคนเคฎ เคेเคตเคฒ เคจเคฐ เคชเคถु เคนैं เคเคฐ เคเคธเคธे เค
เคงिเค เคुเค เคจเคนीं เคนैं ।
Para- 6:
There is a famous verse that tells us, sansara visa vrksasya. In this imperfect world, sansara, there are two fruits of inimitable quality. They are the study of our great classics and communion with great minds. These two are the things which mould men's minds and hearts, I am anxious that our great classics should be studied, the classics of all countries of which we are the inheritors. It is in a small dialogue in a Upanisรกd that a question is put: What constitutes the essence of the good life?" The teacher replies: 'Didn't you hear the answer?' There was a thunderclap: da da da. Immediately the teacher explained that these were the essence of good life-dama, dana, daya. They constitute the essentials of a good life. You must have dama or self-control, restraint, which is the mark of a human being, In the Ramayana when Lakshmana sets out for the forest, his mother tells him: 'Look upon Rama as your father, Dasaratha: Look upon Sita as myself, as your mother: Look upon the forest as Ayodhya; go, my dear.
Para- 6:
There is a famous verse that tells us, sansara visa vrksasya. In this imperfect world, sansara, there are two fruits of inimitable quality. They are the study of our great classics and communion with great minds. These two are the things which mould men's minds and hearts, I am anxious that our great classics should be studied, the classics of all countries of which we are the inheritors. It is in a small dialogue in a Upanisรกd that a question is put: What constitutes the essence of the good life?" The teacher replies: 'Didn't you hear the answer?' There was a thunderclap: da da da. Immediately the teacher explained that these were the essence of good life-dama, dana, daya. They constitute the essentials of a good life. You must have dama or self-control, restraint, which is the mark of a human being, In the Ramayana when Lakshmana sets out for the forest, his mother tells him: 'Look upon Rama as your father, Dasaratha: Look upon Sita as myself, as your mother: Look upon the forest as Ayodhya; go, my dear.
เคเค เคช्เคฐเคธिเคฆ्เคง เคถ्เคฒोเค เคนैं- ' เคธंเคธाเคฐ เคตिเคท เคตृเค्เคทเคธ्เคฏ . .. ' เคो เคนเคฎें เคฌเคคाเคคा เคนै เคि เคธंเคธाเคฐ เคตिเคท เคा เคตृเค्เคท เคนै । เคเคธ เค
เคชूเคฐ्เคฃ เคธंเคธाเคฐ เคฎें เค
เคจुเคชเคฎ เคुเคฃों เคธे เคฏुเค्เคค เคฆो เคซเคฒ เคนोเคคे เคนैं । เคฏे เคนैं - เค
เคชเคจे เคฎเคนाเคจ เค्เคฐเคจ्เคฅों เคा เค
เคง्เคฏเคฏเคจ เคคเคฅा เคฎเคนाเคจ เคตिเคฆ्เคตाเคจों เคा เคธเคค्เคธंเค । เคฏे เคฆो เคฌाเคคें เคนैं เคो เคฎเคจुเคท्เคฏों เคฎเคธ्เคคिเคท्เค เคเคตं เคนृเคฆเคฏों เคो เคชเคฐिเคตเคฐ्เคคिเคค เคเคฐ เคธเคเคคी เคนैं । เคฎेเคฐी เคคीเคต्เคฐ เคเค्เคा เคนै เคि เคนเคฎाเคฐे เคช्เคฐाเคीเคจ เค्เคฐเคจ्เคฅों เคा , ( เคฌเคฒ्เคि ) เคธเคญी เคฆेเคถों เคे เคช्เคฐाเคीเคจ เค्เคฐเคจ्เคฅों เคा เค
เคง्เคฏเคฏเคจ เคिเคฏा เคाเคจा เคाเคนिเค ( เค्เคฏोंเคि ) เคนเคฎ เคเคจเคे เคเคค्เคคเคฐाเคงिเคाเคฐी เคนैं । เคเค เคเคชเคจिเคทเคฆ เคे เคเค เคोเคे - เคธे เคธंเคตाเคฆ เคฎें เคเค เคช्เคฐเคถ्เคจ เคिเคฏा เคเคฏा เคนै : “ เคเค เค
เค्เคे เคीเคตเคจ เคा เคธाเคฐ เค्เคฏा เคนै ? " เคुเคฐु เคเคค्เคคเคฐ เคฆेเคคा เคนै : " เค्เคฏा เคคुเคฎเคจे เคเคค्เคคเคฐ เคจเคนीं เคธुเคจा ? " เคฌिเคเคฒी เคी เคเคก़เคเคก़ाเคนเค เคนुเค : เคฆा เคฆा เคฆा । เคुเคฐु เคจे เคคुเคฐเคจ्เคค เคธ्เคชเคท्เค เคिเคฏा เคि เคฏे เคนी เค
เค्เคे เคीเคตเคจ เคे เคคเคค्เคต เคนैं – เคฆเคฎ , เคฆाเคจ , เคฆเคฏा । เคฏे เคนी เคเค เค
เค्เคे เคीเคตเคจ เคเคตเคถ्เคฏเค เคคเคค्เคต เคนैं । เคคुเคฎ्เคนाเคฐे เคชाเคธ เคฆเคฎ เค
เคฐ्เคฅाเคค् เคเคค्เคฎ - เคจिเคฏเคจ्เคค्เคฐเคฃ , เคธंเคฏเคฎ เคนोเคจा เคाเคนिเค เคो เคฎाเคจเคต เคช्เคฐाเคฃी เคा เคฒเค्เคทเคฃ เคนै । เคฐाเคฎाเคฏเคฃ เคฎें เคเคฌ เคฒเค्เคท्เคฎเคฃ เคตเคจ เคे เคฒिเค เคเคฒเคคे เคนैं เคคो เคเคจเคी เคฎाँ เคเคจเคธे เคเคนเคคी เคนैं - " เคฐाเคฎ เคो เค
เคชเคจे เคชिเคคा เคฆเคถเคฐเคฅ เคे เคธเคฎाเคจ เคฎाเคจเคจा , เคธीเคคा เคो เคฎेเคฐे - เค
เคชเคจी เคฎाँ เคे เคธเคฎाเคจ เคฎाเคจเคจा , เคंเคเคฒ เคो เค
เคฏोเคง्เคฏा เคे เคธเคฎाเคจ เคฎाเคจเคจा , เคฎेเคฐे เคช्เคฐिเคฏ , เคाเค ।
Para- 7:
There are ever so many thrilling stories in our classics that will instill into us great moral strength, which will lay down for us, the lines on which we have to conduct ourselves.
Give us good women, we will have a great civilization.
Give us good mothers, we will have a great nation.
Give us good mothers, we will have a great nation.
เคนเคฎाเคฐे เค्เคฐंเคฅों เคฎें เคเคธी เค
เคจेเค เคฐोเคฎांเคเค เคเคนाเคจिเคฏाँ เคนैं เคो เคนเคฎเคฎें เคฎเคนाเคจ เคจैเคคिเค เคถเค्เคคि เคญเคฐ เคฆेंเคी เคो เคนเคฎाเคฐे เคเคे เคเคธी เคฐूเคชเคฐेเคा เคช्เคฐเคธ्เคคुเคค เคเคฐ เคฆेंเคी เคिเคจ เคชเคฐ เคนเคฎें เคเคฒเคจा เคนोเคคा เคนै ।
เคนเคฎें เค เค्เคी เคฎเคนिเคฒाเคँ เคช्เคฐเคฆाเคจ เคเคฐो , เคนเคฎाเคฐे เคชाเคธ เคเค เคฎเคนाเคจ เคธเคญ्เคฏเคคा เคนोเคी ।
เคนเคฎें เค เค्เคी เคฎाเคคाเคँ เคช्เคฐเคฆाเคจ เคเคฐो , เคนเคฎाเคฐे เคชाเคธ เคเค เคฎเคนाเคจ เคฐाเคท्เค्เคฐ เคนोเคा ।
Para- 8:
When you talk about education, you have several aims in view; give the people, those who are taught, knowledge of the world in which they live-Science, History and Geography enable you to get that knowledge; you also train the people to acquire some technical skill by which they can earn a livelihood. These are still accepted the world over as the objects of education: knowledge of the world in which you live and technical skill by which you can earn a livelihood. But what is there specifically about the kind of education imparted in the institutions of our country? We have heard that the chief purpose of education is not merely the acquiring of skill or information but the initiation into a higher life, initiation into a world that transcends the world of Space and Time, though the latter informs and animates the former. That has been the main purpose of education. For some centuries, we neglected our womenfolk. Our tradition, however, has been somewhat different :
Purakalpesu narinam
mandira vandana niscitah
adhyapananca vedanam
gayatri vacanam taha.
เคนเคฎें เค เค्เคी เคฎเคนिเคฒाเคँ เคช्เคฐเคฆाเคจ เคเคฐो , เคนเคฎाเคฐे เคชाเคธ เคเค เคฎเคนाเคจ เคธเคญ्เคฏเคคा เคนोเคी ।
เคนเคฎें เค เค्เคी เคฎाเคคाเคँ เคช्เคฐเคฆाเคจ เคเคฐो , เคนเคฎाเคฐे เคชाเคธ เคเค เคฎเคนाเคจ เคฐाเคท्เค्เคฐ เคนोเคा ।
Para- 8:
When you talk about education, you have several aims in view; give the people, those who are taught, knowledge of the world in which they live-Science, History and Geography enable you to get that knowledge; you also train the people to acquire some technical skill by which they can earn a livelihood. These are still accepted the world over as the objects of education: knowledge of the world in which you live and technical skill by which you can earn a livelihood. But what is there specifically about the kind of education imparted in the institutions of our country? We have heard that the chief purpose of education is not merely the acquiring of skill or information but the initiation into a higher life, initiation into a world that transcends the world of Space and Time, though the latter informs and animates the former. That has been the main purpose of education. For some centuries, we neglected our womenfolk. Our tradition, however, has been somewhat different :
Purakalpesu narinam
mandira vandana niscitah
adhyapananca vedanam
gayatri vacanam taha.
เคเคฌ เคเคช เคถिเค्เคทा เคे เคฌाเคฐे เคฎें เคฌाเคค เคเคฐเคคे เคนैं เคคो เคเคชเคी เคฆृเคท्เคि เคฎें เค
เคจेเค เคฒเค्เคท्เคฏ เคนोเคคे เคนैं । เคिเคจเคो เคถिเค्เคทिเคค เคिเคฏा เคाเคคा เคนै เคเคจ เคฒोเคों เคो เคเคธ เคฆुเคจिเคฏा เคा เค्เคाเคจ เคฆो เคिเคธเคฎें เคตे เคฐเคนเคคे เคนैं - เคตिเค्เคाเคจ , เคเคคिเคนाเคธ เคเคตं เคญूเคोเคฒ เคเคชเคो เคเคธ เค्เคाเคจ เคो เคชाเคจे เคे เคฏोเค्เคฏ เคฌเคจाเคคे เคนैं , เคเคช เคुเค เคคเคเคจीเคी เคौเคถเคฒ เค
เคฐ्เคिเคค เคเคฐเคจे เคे เคฒिเค เคฒोเคों เคो เคช्เคฐเคถिเค्เคทिเคค เคเคฐเคคे เคนैं เคिเคธเคे เคฆ्เคตाเคฐा เคตे เค
เคชเคจी เคीเคตिเคा เคा เคเคชाเคฐ्เคเคจ เคเคฐ เคธเคें । เคธाเคฐे เคธंเคธाเคฐ เคฎें เคเคจเคो เค
เคญी เคญी เคถिเค्เคทा เคे เคเคฆ्เคฆेเคถ्เคฏों เคे เคฐूเคช เคฎें เคฎाเคจा เคाเคคा เคนै : เคเคธ เคธंเคธाเคฐ เคा เค्เคाเคจ เคिเคธเคฎें เคि เคเคช เคฐเคนเคคे เคนैं เคเคฐ เคคเคเคจीเคी เคौเคถเคฒ เคिเคจเคे เคฆ्เคตाเคฐा เคเคช เคीเคตिเคोเคชाเคฐ्เคเคจ เคเคฐ เคธเคเคคे เคนैं । เคिเคจ्เคคु เคนเคฎाเคฐे เคฆेเคถ เคी เคธंเคธ्เคฅाเคं เคฎें เคฆी เคाเคจे เคตाเคฒी เคถिเค्เคทा เคे เคฌाเคฐे เคฎें เคตिเคถेเคทเคคा เค्เคฏा เคนै ? เคนเคฎเคจे เคธुเคจा เคนै เคि เคถिเค्เคทा เคा เคฎुเค्เคฏ เคเคฆ्เคฆेเคถ्เคฏ เคेเคตเคฒ เคौเคถเคฒ เคฏा เค्เคाเคจ เคी เคช्เคฐाเคช्เคคि เคนी เคจเคนीं เคนै เค
เคชिเคคु เคเค्เคเคคเคฐ เคीเคตเคจ เคฎें เคช्เคฐเคตेเคถ เคญी เคนै - เคเคธे เคธंเคธाเคฐ เคฎें เคช्เคฐเคตेเคถ เคเคฐाเคจा เคो เค
เคจ्เคคเคฐिเค्เคท เคคเคฅा เคธเคฎเคฏ เคธे เคชเคฐे เคนो । เคฏเคฆ्เคฏเคชि เคฏเคนाँ เคฌाเคฆ เคฎें เคฒिเคी เคเค เคตเคธ्เคคु เคชเคนเคฒी เคตाเคฒी เคฒिเคी เคเค เคตเคธ्เคคु เคे เคตिเคทเคฏ เคฎें เคธूเคเคจा เคฆेเคคी เคนै เคเคฐ เคช्เคฐेเคฐिเคค เคเคฐเคคी เคนै เค
เคฐ्เคฅाเคค् เคญौเคคिเค เคธंเคธाเคฐ ( เคिเคธเคฎें เคนเคฎ เคฐเคนเคคे เคนैं ) เคชाเคฐเคฒौเคिเค เคธंเคธाเคฐ เคे เคฒिเค เคนเคฎें เคช्เคฐेเคฐเคฃा เคฆेเคคा เคนै । เคถिเค्เคทा เคा เคฏเคนी เคฎुเค्เคฏ เคเคฆ्เคฆेเคถ्เคฏ เคฐเคนเคคा เคฐเคนा เคนै । เคुเค เคถเคคाเคฌ्เคฆिเคฏों เคคเค เคนเคฎเคจे เค
เคชเคจे เคธ्เคค्เคฐी เคธเคฎाเค เคी เค
เคตเคนेเคฒเคจा เคो । เคนเคฎाเคฐी เคชเคฐเคฎ्เคชเคฐा เคुเค เคญिเคจ्เคจ เคฐเคนी เคนै ।
เคชुเคฐाเคเคฒ्เคชेเคทु เคจाเคฐीเคจाเคฎ् เคฎंเคฆिเคฐा เคตเคจ्เคฆเคจा เคจिเคถ्เคिเคคः : (เค เคฐ्เคฅाเคค् เคช्เคฐाเคीเคจเคाเคฒ เคฎें เคธ्เคค्เคฐिเคฏों เคฆ्เคตाเคฐा เคฎंเคฆिเคฐों เคฎें เคชूเคเคจ เคเคฐเคจा ,)
เคชुเคฐाเคเคฒ्เคชेเคทु เคจाเคฐीเคจाเคฎ् เคฎंเคฆिเคฐा เคตเคจ्เคฆเคจा เคจिเคถ्เคिเคคः : (เค เคฐ्เคฅाเคค् เคช्เคฐाเคीเคจเคाเคฒ เคฎें เคธ्เคค्เคฐिเคฏों เคฆ्เคตाเคฐा เคฎंเคฆिเคฐों เคฎें เคชूเคเคจ เคเคฐเคจा ,)
เค
เคง्เคฏाเคชเคจांเคा เคตेเคฆाเคจाเคฎ् เคाเคฏเคค्เคฐी เคตเคเคจाเคฎ् เคคเคฅा ।। (เคตेเคฆों เคा เคชเค เคจ เคคเคฅा เคाเคฏเคค्เคฐी เคฎंเคค्เคฐ เคा เคाเคช เคเคฐเคจा เค
ंเคीเคृเคค เคฅा।)
Para- 9:
In ancient times; our women had the ceremony of upanayana performed for them. They were entitled to a study of Vedas. They have also entitled to the chanting of the Gayatri japa. All these things were open to our women. But our civilization became arrested and one of the main signs of that decay of our civilization is the subjection of women.
เคช्เคฐाเคीเคจเคाเคฒ เคฎें เคฎเคนिเคฒाเคं เคे เคเคชเคจเคฏเคจ เคธंเคธ्เคाเคฐ เคนुเค เคเคฐเคคे เคฅे । เคเคจ्เคนें เคตेเคฆों เคे เค
เคง्เคฏเคฏเคจ เคा เค
เคงिเคाเคฐ เคฅा । เคเคจ्เคนें เคाเคฏเคค्เคฐी เคฎंเคค्เคฐ เคเคชเคจे เคा เคญी เค
เคงिเคाเคฐ เคฅा । เคฏे เคธाเคฐी เคฌाเคคें เคนเคฎाเคฐी เคฎเคนिเคฒाเคं เคे เคฒिเค เคुเคฒी เคนुเค เคฅीं । เคिเคจ्เคคु เคนเคฎाเคฐी เคธเคญ्เคฏเคคा เคฌเคจ्เคงเคจ เคฎें เค เคเค เค
เคฐ्เคฅाเคค् เคเคคिเคถीเคฒ เคจ เคฐเคนी เคเคฐ เคนเคฎाเคฐी เคธเคญ्เคฏเคคा เคे เคชเคคเคจ เคे เค
เคจेเค เคाเคฐเคฃों เคฎें เคธे เคเค เคธ्เคค्เคฐिเคฏों เคी เคชเคฐाเคงीเคจเคคा เคนै
Para- 10:
After Independence, through the exertions of Mahatma Gandhi, a revolution has been effected in our country, and women are coming into their own.
Para- 10:
After Independence, through the exertions of Mahatma Gandhi, a revolution has been effected in our country, and women are coming into their own.
เคธ्เคตเคคเคจ्เคค्เคฐเคคा เคे เคฌाเคฆ เคฎเคนाเคค्เคฎा เคाँเคงी เคे เคช्เคฐเคฏाเคธों เคे เคฆ्เคตाเคฐा เคนเคฎाเคฐे เคฆेเคถ เคฎें เคเค เค्เคฐाเคจ्เคคि เคเค เคเคฐ เคธ्เคค्เคฐिเคฏाँ เค
เคชเคจे เคौเคฐเคต เคो เคช्เคฐाเคช्เคค เคเคฐ เคฐเคนी เคนै।
Comments
Post a Comment
If you have any doubt relating to this topic please tell us.